Bielemannen

In 2011 zijn de bielemannen als afdeling toegevoegd aan de schutterij. Ze liepen altijd al mee met het jaarlijkse schuttersfeest teneinde hindernissen uit de weg te ruimen op de route naar het nieuwe koningspaar, maar vanaf 2011 hebben ze ook een begeleidende rol bij verschillende evenementen, die de schutterij bezoekt. Tevens doen ze mee aan de wedstrijden. Deze groep heeft onlangs de beschikking gekregen over een echte wedstrijdbijl. Hieronder een korte geschiedenis van de bieleman.

Geschiedenis

Een bieleman (bijlman) is een man die voorop loopt in optochten van schutterijen of schuttersgildes. Bielemannen zijn een folkloristisch overblijfsel uit het verleden. De traditie wordt in ere gehouden door ze te laten meelopen in optochten tijdens feestweken, kermissen en schuttersfeesten in het zuiden en oosten van Nederland.

In het verleden was de functie van de Bielemannen om met hun bijlen eventuele hindernissen uit de weg te ruimen. Doorgaans dragen ze een kolbak, een zware baard, een leren voorschoot en een bijl met een lange steel. In vroegere tijden hadden de bielemannen het recht om huizen te doorzoeken naar dienstmeisjes, tegenwoordig houden ze het bij het omhelzen van toeschouwsters. Bielemannen vertonen veel overeenkomsten met wildemannen of hommes-sauvages die processies en optochten voorafgaan.

Bielemannen bij de hedendaagse schutterijen en schuttersgilden meten vandaag de dag ook hun krachten in wedstrijdverband. Ze moeten in een zo snel mogelijke tijd een boomstam met een diameter van 20 cm. doorhakken. De stammen hebben een lengte van 150 cm. en worden tussen houten piketten geplaatst, waarbinnen de stammen enigszins vrij moeten liggen. Tijdens de wedstrijd is het verboden de stam met de handen of voeten aan te raken of te klemmen. Mocht de boomstam door het hakken tussen de piketten uit schieten, dan moet de bieleman de boomstam weer met zijn bijl tussen de piketten zien te krijgen. Het gewicht van de bijl wordt door de bieleman zelf bepaald. Voorafgaand aan de wedstrijd wordt het materiaal eerst nog door een vakkundige jury gecontroleerd op gebreken. Wie welke boomstam moet doorklieven wordt bepaald door het lot. Kortom een bezienswaardige activiteit waar de spaanders vanaf vliegen, een echte publiekstrekker dus.